Onderwerp: Chatten en e-mailen in het Duits
Taal: Duits
Eindtermen: (zoals geformuleerd voor leesvaardigheid 2e fase)
1 aangeven of een tekst gegeven een bepaalde informatiebehoefte relevante informatie bevat, en zo ja, welke
8 (algemeen) bij het verwerven van informatie een aantal malen gebruik gemaakt van toepassingen van ICT
raamwerk moderne vreemde talen) lezen van rapporten, verslagen en artikelen,
Lezen van overzichten en formulieren (in dit geval web-sites die communicatiepartners bemiddelen)
Extra Onderwijsdoel: Reflectie op taalleren om zelfstandig leren te bevorderen
Schooltype: Havo
Niveau: klas 5 oude stijl (ook bruikbaar voor 2e fase)
Vaardigheid: Leesvaardigheid
Werkvorm: groepen van ca. 4 personen
Tijdstip in de opleiding: eind januari tot begin maart
Niveau binnen raamwerk: Lezen = B1, subvaardigheid = 4 rapporten, verslagen. Artikelen en 1 = Lezen van overzichten en formulieren
Innovatief doel: Meer contextrijk en meer communicatief-functioneel taalleren
Uitwerking globaal:
Leerlingen werken in groepen
Leerlingen lezen de opdracht op internet (Webquest).
Leerlingen zoeken op de voorgestelde sites naar 1) informatie over taalleren m.b.v. beide communicatievormen, en 2) concrete communicatiemogelijkheden voor individuen en groepen.
De resultaten worden in de vorm van een rapport op internet gepubliceerd.
Christa Beckers
ROC van Amsterdam
Reijnier Vinkeleskade 62
1071 SX Amsterdam
e-mail: c.beckers@roc-ams.nl